Dwór cierni i róż - Sarah. J. Maas


            Nie spodziewałam się fajerwerków. Od lat wierna fantastyce, nie myślałam, że coś może skraść jeszcze moje serce i konkurować z klasykami gatunku. Życie lubi zaskakiwać.

„- Ciesz się swoim ludzkim sercem, Feyro. Żałuj tych, którzy nie czują już nic.”

            Po dobrym „Szklanym tronie”, w oczekiwaniu na kolejne części, zabrałam się za „Dwór cierni i róż”. Wiedziałam, że może być to coś niesamowitego, ponieważ koleżanki blogerki zdążyły mi już zdradzić, że uwielbiają całą serią i z utęsknieniem czekają na trzeci tom. Bardzo lubię „aktualne” na rynku powieści, wyczekiwanie na kolejne tomy, spekulacje na temat fabuły, więc z radością sięgnęłam po tę pozycję.

            Po śmiertelnej stronie muru żyje Feyra. Pewnego dnia, kiedy wybiera się na polowanie, zmęczona głodem, na polanie, gdzie zaczaiła się na ofiarę pojawia się zwierzyna, która mogłaby dać ulgę całej rodzinie na długi czas. Z oddali czai się także kolejny napastnik, którego młoda dziewczyna nie zauważa. Wilk. Feyra zabija Fae i ten czyn zmienia całe jej życie.

„- Nadziei potrzebujemy w równej mierze co chleba i mięsa - wszedł mi w słowo i spojrzał na mnie bystrym wzrokiem, co u niego było rzadkością. - Potrzebujemy nadziei, bo ona daje nam siłę, by trwać.”

            „Dwór cierni i róż” to dojrzała powieść. Zachwyca wielowątkowy świat i ogólna kreacja. Fabuła zaskakuje i daje czytelnikowi wiele emocji. Początek można porównać do opowieści o „Pięknej i Bestii” – jest wiele wspólnych czynników. Bestia, Tamlin, okazuje się mieć dobre serca, pomimo, że skrywa wiele tajemnic, które mogą nam się nie spodobać.

            Maas stworzyła ciekawy świat magii, gdzie czytelnik bardzo szybko się odnajduje. Od pierwszych stron powalił mnie styl pisarki, który jest dużo lepszy niż w pierwszym tomie „Szklanego tronu”. Nic nas nie przytłacza, język jest zwięzły i z przyjemnością snuje miłą historię. Nie brakuje fantastycznych stworzeń – wilki, nagi, surela, które dodają egzotyczności.

            Pojawia się wątek miłosny. Feyra walczy o ukochanego i klątwę, która została rzucona na jego lud. Pod balową maska skrywa się mężczyzna, którego główna bohaterka obdarzyła uczuciem.

            „Dwór cierni i róż” wypadł bardzo dobrze. Jestem pozytywnie nim zaskoczona. I oficjalnie głoszę, że uwielbiam tę serię. W sumie ta recenzja jest bardzo nie logiczna, ale cóż, po skończeniu pierwszego tomu, chodziłam jak zombie i poszukiwałam kolejnej części, jakby była narkotykiem. I kupiłam, przeczytałam i wkrótce wam opowiem, o niej więcej, bo o tej serii mogłabym powiadać godzinami.

„- Słucham? - zapytałam wyrwana z zamyślenia.
- Czy Ci się podoba? - spytał ponownie, nie przestając się uśmiechać.
Odetchnęłam i rozejrzałam się wkoło.
- Tak.
Zachichotał.
- To wszystko? Zwykłe "tak"?
- Czy mam paść ci do stóp, książę, i dziękować uniżenie za przywiezienie mnie tutaj?
- Ach, suriel nie powiedział ci nic ważnego, prawda?
Jego uśmiech obudził we mnie uśpioną dotąd śmiałość.
- Powiedział też, że lubisz być szczotkowany, a jeśli będę sprytna, to wytresuję cię, karmiąc smakołykami.
Tamlin odchylił głowę do tyłu i wybuchnął głośnym śmiechem. Wbrew sobie również się lekko roześmiałam.
- Niech skonam! - zawołał siedzący za mną Lucien. - Feyro, ty zażartowałaś.”


            Za możliwość przeczytania tej książki, dziękuję wydawnictwu Uroboros.

16 komentarzy:

  1. Cześć, napisałaś bardzo przyjemną recenzję, gdyż nie jest na szczęście za długa. Ja osobiście jestem zakochana w tej serii, a pomyśleć, że ma wyjść sześć części. Tyle czekania to będzie udręka! Podoba mi się Twój styl pisania, więc zostanę na dłużej.
    Pozdrawiam,
    W wolnej chwili zapraszam do siebie Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  2. Ahh, ja niestety mam inne odczucia co do tego tomu, ale tylko i wyłącznie dlatego, że nie czytam fantasy. Nie mogłam się odnaleźć w tym magicznym świecie, a język autorki był dla mnie słaby. Natomiast zaufałam Wam dziewczyny i się nie zniechęciłam i dobrze! Drugi tom pokochałam od pierwszych stron i nie tylko dzięki Rhysowi. Sam styl, świetne opisy tego magicznego świata - no wszystko jakby się zmieniło o co najmniej 180 stopni. Jakby autorka się podszkoliła (albo tłumacz, haha), czytając książka jedna po drugiej potrafiłam dostrzec różnicę od razu. Albo to ja przywykłam już do świata Prythianu :) No kończę powoli ACOMAF iii nie żałuje, że się przełamałam i jednak czytałam dalej zamiast odłożyć Kindle'a, jak miałam ochotę wiele razy.

    Buziaki :*
    ebookoholic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mówiłam, że trzeba dać jej szansę ☺ ja czytam dużo fantastyki, pierwszy tom jest dobry, ale drugi rewelacyjny! Będę o tym pisać ❤

      Usuń
  3. To było zdecydowanie moje najmilsze książkowe zaskoczenie. Nie spodziewałam sie fajerwerek bo, też jestem fanką fantastyki i nie chciałam się zawieść. Nie będę ukrywać, że ogromnie mi się podobała, to była taka frajda, że chcę więcej i więcej. Super recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dawno minęły u mnie czasy, kiedy czytałam fantastykę, ale ogólny zachwyt Sarah J. Maas na bookstagramie zachęcił mnie, żebym sprawdziła jej książki. Widzę, że czytałaś też "Szklany Tron", więc mam takie małe pytanie - po którą z tych serii powinnam sięgnąć najpierw? Która jest lepsza? :)
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jako seria dużo lepszy Dwór, ale Szklany kocham równie mocno!

      Usuń
  5. Jest na półce i na pewno się za nią zabiorę. Maas jest genialna i mam wrażenie, że wszystko za co się zabierze jest zrobione idealnie!:D
    Pozdrawiam!

    http://oddam-ci-ksiazke.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Niezmiernie się cieszę, że po nią sięgnęłaś i że ci się podobała. Przy drugim tomie już w ogóle oszalejesz. :D
    O widzę zainstalowałaś se ten szablon z bloggera, też mi się podoba, ale nie pasuje mi ten schowany pasek, więc sobie darowałam. :c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Denerwuje mnie ten schowany pasek, ale blogger i szablony przeważają mnie jeszcze bardziej, więc tak zostawiłam...
      Po drugim już umieram!

      Usuń
  7. Kocham tą serię <3 Sarah jest mistrzynią :D Pierwszy tom był świetny, ale druuugii... brak słów :D <3

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam tą serię <3 Rhys wymiata <3

    OdpowiedzUsuń